*

muzzy@iki.fi kaikkea sitä

Rastimon myrskyisä lapsipornotuotanto

Sanotaan että Internetistä löytää aivan mitä tahansa, ja vähän herkkäuskoisempi voi luulla löytävänsä mitä tahansa varsin helpostikin. Tämän sai kokea Kaisa Rastimo etsiessään omaa Myrsky-elokuvaansa "vertaisverkoista", päätyen kuitenkin jonkinsortin huijaussivustolle. Verkko on pullollaan huijareita, jotka väittävät tarjoavan ihan mitä vaan: syötä haluamasi asia hakukenttään ja sivusto väittää sitä olevan tarjolla, hait sitten Myrskyä tai lapsipornoelokuvaa.

En ole varma onko Rastimo vieläkään tajunnut kokemustensa perustuvan huijaussivustoon.  Kovasti sitä yritettiin hänelle selittää, viestin ilmeisesti menemättä perille, kunnes joku päätti havainnollistaa asiaa hieman mutkia suoristaen, linkittämällä hakutuloksiin haulle "Myrsky elokuvan ohjaajalta uusi lapsipornovideo". Ja kuinkas kävikään, yhtäkkiä olemattomasta tuleekin olemassaolevaa, huijaussivusto väittää että haettu asia olisi saatavissa jos vain luottokorttia vähän vinguttaisi.  Kukaan ei kuitenkaan ole väittänyt Kaisa Rastimon tehneen lapsipornoelokuvaa vaan kohu on hänen itse aiheuttamaansa.

Kun ei Internetistä mitään ymmärrä, on helppo tehdä virhearvioita.  Sympatiaa ei kuitenkaan tipu, koska Rastimo käyttää väärinymmärrystään kiihkokukkahattutätimäisen politiikan välineenä.  Vihreiden sähköpostilistalle Rastimo nimittäin maalailee paljon pidemmälle vietyjä uhkakuvia, että linkin takaa olisi voinut löytyä oikeaa lapsipornoa (laitonta julkaista ja poliisiasia), manipuloituja kuvia hänen lapsestaan roikkumassa hirsipuussa (paljon jännempi tapaus, ehkä laiton uhkaus), jne.  Rastimo kysyikin tätäkö vihreät haluavat, täyttä vapautta nettiin jotta kaikenlaista pahaa voi tehdä ilman kiinnijäämisen riskiä?  Kyse ei kuitenkaan ole alunperinkään ollut kiusanteosta, Rastimo on itse tehnyt itsestään marttyyrin joko tietoisesti tai ymmärryksen puutteessa.  Kaiken huipuksi Rastimo on suivaantunut näiden viestien vuotamisesta julkisuuteen, hänen kukkahattutätipolitiikkansa ei ilmeisesti kestä päivänvaloa, vihjaten että hän on hyvinkin tietoinen miten tuulesta temmattuja hänen hatarat argumenttinsa ovat.

Minulle on kaikenkaikkiaan jäänyt Rastimon nettikeskustelukyvyistä sellainen mielikuva että hän keskustelee pitkälti yksisuuntaisesti eikä vastapuolen sanomisiin oteta kantaa missään muodossa.  Kysymyksiä hän ei juurikaan esitä ellei tarkoituksena ole toistaa omia argumenttejaan kysymysten muodossa.  Ilmeisesti muiden mielipiteet eivät yksinkertaisesti Kaisaa kiinnosta tippaakaan, elleivät muut sitten ole valmiiksi samaa mieltä hänen kanssaan.  Tämänlaisella asennoitumisella ei ole muuta odotettavissakaan kuin kävelevä katastrofi, joka netissäkin tuntuu surkuttelevan vain että hänen asiantuntemustaan ei kunnioiteta.  Muiden kommentteihin tai jopa taiteellisiin teoksiin hän suhtautuu vain pinnallisesti, esimerkiksi tarttuessaan yksittäisiin sanoihin vaatiessaan McManen musiikkia sensuroitavaksi.

Noh, Streisandin ilmiö ja viljamin veli sekä Internetin sinfonia-orkesteri toivottavat Rastimon lämpimästi tervetulleeksi Internetiin!  Jään odottelemaan tapauksen uusia käänteitä, uusia rikosilmoituksia ja popcornin myynnin kasvua.

PS. Mahdotonta uskoa että tuosta kunnianloukkausjutusta tulisi mitään, kun siitäkään ei tullut että poliisi puhuu henkilökohtaisista nettisivuistani lapsipornoportaalina ja pyrkii näyttämään sivustoni sijaan totuudenvastaisen tiedotteen jossa annetaan ymmärtää että sivuilla olisi ollut kuvia lasten hyväksikäytöstä. Mutta ei, koska tiedotteessa ei mainittu nimeäni suoraan niin kunniaani ei ole voitu loukata. Mikäli Rastimon case päätyy edes oikeuteen asti käsiteltäväksi niin olen kyllä hieman katkera, se ei olisi osoitus mistään muusta kuin siitä että sosiaalinen status yksinomaan määrää kuka on oikeassa ja kuka väärässä.

PPS. Linkkaisin mielelläni myös Rastimon omille verkkosivuille, mutta sinne on turha yrittää koska hän on ilmeisesti unohtanut maksaa laskunsa ja verkko-osoite on täten vanhentunut.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (53 kommenttia)

Petri Nurminen

Erittäin hyvä kirjoitus asiasta, ja kaikkein parasta oli tuo loppukevennys.

Yhden asian kuitenkin korjaisin. Kirjoitit: "Mutta ei, koska tiedotteessa ei mainittu nimeäni suoraan niin kunniaani ei ole voitu loukata."

Kunnianloukkaus ei toteutuakseen edellytä nimen mainitsemista. Keskeistä on esim. nettikirjoittelussa, että teksti on loukkaavaa ja henkilö jota loukataan on tekstistä ainakin jonkun ulkopuolisen tunnistettavissa.

Lemmy Caution (nimimerkki)

Sitäpaitsi IMDB:stä löytyy neljä ”Myrsky” - nimistä elokuvaa, niin mistä voidaan päätellä että juuri joku tuntematon suomalaisohjaaja on kyseessä?

Tempest (1982) aka "Myrsky" - Finland
Storm (1999) (V) aka "Myrsky" - Finland
Stormheart (2008) aka "Myrsky" - Finland (original title)
The Storm (1938) aka "Myrsky" - Finland

OjM (nimimerkki)

Ilmeisesti vain .fi tunnus on jäänyt hoitamatta, tämä voisi jopa toimia:
http://web.me.com/kaisa.rastimo/www.kaisarastimo.f...

Insill (nimimerkki)

Ihan hieno kirjoitus tästä viimeaikaisesta paskamyrskystä. Mukana oli hienoa analysointia Rastimon kukkahattutätimäisestä argumentoinnista ja retoriikasta. Välillä ihmetyttää, millaista porukkaa politiikkaan päästetään mukaan, vielä päättämään tietoyhteiskunta-asioista!

On hassua, millaisen äläkän Rastimo nosti Mc Manesta, miettien hieman karkeiden lyriikoiden vaikutusta hänen tyttäreensä. Hän kuitenkin kävi Twitter-sivunsa mukaan 50 Centin Helsingin-keikalla tyttärensä kanssa. Eli onko englanniksi räpäytys jotenkin suomenkieltä pienempi synti? fO_o

JK (nimimerkki)

Suomalainen nainen on keksinyt, että hysteriakohtaus on oivallinen keino manipuloida, hallita ja saada tahtonsa läpi. Se kuka järjestää suurimman hysteriakohtauksen voittaa. Siinä missä miesten vallan aikaan hysteriakohtauksen saanutta oltaisiin halveksittu ja käsketty tukkimaan suunsa ja rauhoittumaan, tasa-arvoistumisen ja naisten politiikkaan mukaantulon myötä ovat hysteriakohtaukset jo täysin hyväksytty keino poliitikan ja median ohjaamiseksi.

Shaq (nimimerkki)

McMane on kyllä niin hanurista että ei tulisi itkua linssiin vaikka sen musiikki sensuroitaisiin arsenikilla :)

Käyttäjän muzzy kuva
Matti Nikki

Nurminen #1: niinhän sitä luulisi, mutta ehei. Tuo on syyttäjän kanta, se että sivujani verrataan lapsipornoportaaliin ei ole syyttäjän mukaan minua koskeva seikka vaan sivujani. Ks. kirje syyttäjältä.

Tietty tässä kunnianloukkauksen teki poliisi, joten hyväveliverkosto varmaan suojelee vaan omiaan. Näinollen tällä tapauksella ei ole välttämättä mitään tekemistä sen kanssa miten kunnianloukkaukset yleensä toimivat, vaan ainoastaan sen kanssa miten poliisiin kohdistuvat rikosepäilykset toimivat.

Mutta kaikenkaikkiaan, olen ihan hemmetin hämmentynyt jos tuo yksittäinen havainnollistava linkki (jota ei tehty pahassa tarkoituksessa) olisi kunnianloukkaus mutta minun sivustoni pitäminen vuositolkulla lapsipornografian estolistalla (jonne se päätyi vasta senjälkeen kun kyseenalaistin poliisin toiminnan laillisuuden) ei olisi.

H.T (nimimerkki)

Kun nämä kht tietävät mikä on oikein ja mikä väärin, niin muuta ei tarvita.

Sami Haapavaara (nimimerkki)

Nikki, minun piti kirjoittaa sinun agendasta jo vuosi sitten.

Oikeastaan se kirjoitus on edelleenkin kesken. Laita mulle viestiä niin saan sun spostin.

Puolueeton (nimimerkki)

Eikö lapsipornon pitäisi olla suodatettua? Eihän koko Rastimon linkin pitäisi edes näkyä. Onhan aiheesta oikein laadukas laki, estolistat ja kaikkea. :-D

Rastimo on niin tuntematon henkilö, että hän yrittää tällä tempauksella käydä vaalikampanjaa halvalla. Sakot sietäisi saada.

MN #0: "Ilmeisesti muiden mielipiteet eivät yksinkertaisesti Kaisaa kiinnosta tippaakaan, elleivät muut sitten ole valmiiksi samaa mieltä hänen kanssaan."

Hän on elokuvaohjaaja. Ylimielisiä besserwissereitä taitavat olla kaikki.

Anonyymi (nimimerkki)

"sosiaalinen status yksinomaan määrää kuka on oikeassa ja kuka väärässä"

Tämähän on jo valitettavasti osittain totta.

Käyttäjän muzzy kuva
Matti Nikki

Haapavaara #9, sähköpostiosoitteeni on tämän blogin otsikossakin, vai halusitko jotain muuta? :)

Tuula Hölttä

Matti Nikki. :"En ole varma onko Rastimo vieläkään tajunnut kokemustensa perustuvan huijaussivustoon."

Olipa tai ei, Rastimo on mielestäni oikeassa tässä asiassa. Joillekin meistä lasten oikeudet ovat todella tärkeämpiä kuin se, että joku huu-haa-hörhö voi kirjoittaa bittiavaruuden pimeille saiteille mitä tahansa.

Aapo (nimimerkki)

#13: Ongelma onkin siinä, ettei Rastimon ja hänen hengenheimolaisten peräänkuuluttamilla toimilla suojella lasten oikeuksia LAINKAAN.

OjM (nimimerkki)

"Olipa tai ei, Rastimo on mielestäni oikeassa tässä asiassa. Joillekin meistä lasten oikeudet ovat todella tärkeämpiä kuin se, että joku huu-haa-hörhö voi kirjoittaa bittiavaruuden pimeille saiteille mitä tahansa."

Olet tavallaan oikeassa. Siis lapsiporno pitäisi saada kitkettyä pois. Väärässä olet jos kuvittelet sensuurilistan auttavan siinä, se ainoastaan lisää lapsipornon saatavuutta.

Käyttäjän muzzy kuva
Matti Nikki

Tuula #13: Pimeille saiteille? Kyse oli alunperin Kaisan oman blogin kommenttiosiosta, ja mielestäni viesti oli varsin asiallinen vaikka esimerkkilinkki olikin kärkevä! Vai tarkoitatko sittenkin "huu-haa-hörhöllä" herra Paalijärveä ja pimeällä saitilla kuvalautaa? Ja miten lasten oikeudet tähän liittyvät?

Taidat puhua nyt paljon yleisemmin ja yleistäen etkä lainkaan tästä Rastimon tapauksesta, vaikka sanotkin Rastimon olevan oikeassa. Minua ei kiinnosta tuommoinen mihinkään perustumaton arvoretoriikka vaan se mitä käytännössä tapahtuu - niin lasten oikeuksien osalta kuin tämän Rastimon tapauksenkin osalta.

Tuula Hölttä

Matti N :"Minua ei kiinnosta tuommoinen mihinkään perustumaton arvoretoriikka vaan se mitä käytännössä tapahtuu - niin lasten oikeuksien osalta kuin tämän Rastimon tapauksenkin osalta."

Rastimon reagointi netin "vapauksiin" sai käsitykseni mukaan alkunsa juuri hänen lapsensa kohdalla tapahtuneen käytännön osalta. Eikö äidin reagoinnilla siihen, mitä käytännössä tapahtuu ole mitään merkitystä?

P.H. (nimimerkki)

Ottamatta kantaa itse asiakysymykseen toivon, että arvon nettikeskustelijat ymmärtäisivät jo luopua äärimmäisen kuluneesta käsitteestä "kukahattutäti". Sen käyttäminen viestii lähinnä laumasieluisuudesta ja mielikuvituksen puutteesta. Tietynlaista seksismiäkin saattaa joku olla aistivinaan - en ole ainakaan itse koskaan kuullut kenenkään puhuvan kukkahattusedistä. Älyllisessä keskustelussa sanominen pitää kohdistaa asiaan, ei vastapuolen kuviteltuihin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin.

Sami Haapavaara (nimimerkki)

Olenpa minä tyhmä. Niin onkin. Mutta protestoin, se on liian näkyvä, eihän tuota huomaa.

Käyttäjän harmaasusi kuva
Harmaasusi ™

AYE'TEI'H!

Huomautan mitä kohteliaimmin että termi "kävelevä kataistrofi"
on varattu Jyrki "Kupla" Katainen ilmiölle.

Olkoon Rastimo vaikka rustimo tai ristimo johon hänen toilailunsa
myös oikein kädestä pitäen esimerkillisesti viittaa.

Wapaa tyhjäntoimittaja, Harmaasusi™

Käyttäjän usvi kuva
Janne Paalijärvi

Kas: http://twitter.com/kaisarastimo/status/10161920208
"Jou! Tänään 50 centin konsertissa teinini kanssa Helsingin jäähallissa:)"

Ja sitten vedetään pulttia McManesta /_\

Käyttäjän muzzy kuva
Matti Nikki

Tuula #17 - Ah mutta Rastimo ei kuunnellut tippaakaan muiden näkemyksiä, hän ei halunnut keskustella Internetistä ja sen ongelmista vaan hän halusi sensuroida ja rajoittaa kaikensortin "vapauksia" - käyttäen nyt esimerkkeinä myös asioita jotka eivät tällähetkellä ole minkään sortin vapauksia vaan rikosasioita joihin poliisi puuttuu.

Arvoretoriikalla tarkoitin sitä että puhutaan "pimeistä sivuista" ja Rastimon tyyliin väännellään että netissä voidaan tehdä mitä vain pahaa ilman kiinnijäämisen riskiä, vaikka mihinkään tämmöiseen tapaukseen ei viitata.

Rastimon kokemukset liittyen lapsensa netinkäyttöön on asia erikseen, johon koitin kirjoitella pitkiä vastauksia ja poltin tuntikausia aikaa kuunnellen minulle aiemmin tuntemattoman McManen lyriikoita läpi ajatuksen kanssa jne. Keskusteluyhteyttä ei kuitenkaan syntynyt, Kaisa kun ei sanallakaan viitannut siihen mitä olin sanonut, mitä nyt kiitti että olin rohkeasti kirjoittanut omalla nimelläni.

En jaksaisi käydä tuota purkamaan uudestaan kolmannen osapuolen kanssa, mutta voit käydä lukemassa silloiset kommenttini sieltä Rastimon blogikirjoituksesta

OjM (nimimerkki)

"Eikö äidin reagoinnilla siihen, mitä käytännössä tapahtuu ole mitään merkitystä?"

Sanoo suojelevansa lapsia ja sitten paljastaa julkisesti mitä oma tytär on etsiny netistä... Kannattaa lasten oikeuksia, mutta omalla tyttärellä ei ole oikeutta yksityisyyteen?

Äiti voisi ottaa yhteyttä paikalliseen asiantuntijaan joka laittaa sinne tietokoneelle estolistat. Se on ihan laillista ja oikein, etenkin kun joka ikinen ei tosiaan voi katsoa koko ajan vieressä mitä se mukelo tekee. Jos äiti reagoi niin että sanoo että poliittiset vastustajat on laihoja säälittäviä nörttejä joista huomaa että tietokone on tärkein asia elämässä, vai miten se menikään, niin se on ihan omaa syytä jos tulee roskaa niskaan.

Siinä jotain esimerkkiä tuon 50centin lyriikoista... Repikää siitä huumoria.
http://www.azlyrics.com/lyrics/50cent/ismellpussy....

Käyttäjän muzzy kuva
Matti Nikki

P.H. #18: Käytän termiä "kukkahattutäti" äärimmäisen spesifistisesti, ks. kirjoitukseni "Kukkahattutädeistä ja lapsipornosta".

Ymmärrän että termi saattaa sattua silmään ja tuntuu kuluneelta, mutta en tunne tippaakaan syyllisyyttä kun käytän sitä kuvaamaan ihmisiä joilta tuntuu kadonneen kosketus tosiasiaan ja jotka junnaavat lähinnä arvoista. Rastimon tapauksessa todellisuudesta irtaantuminen voi johtua ihan teknisen osaamisen puutteesta, mutta väittäisin että vahvana tekijänä on myös se että Rastimo ei tunnu olevan kovin avoin muiden mielipiteille ja muiden osaamiselle. Pakostakin syntyy vaikutelma että Rastimo on vähän pihalla asioista.

Petri Nurminen

#7 "...hyväveliverkosto varmaan suojelee vaan omiaan."

Voi kuinka oikeassa oletkaan. Kun tein ensimmäisen ilmoituksen epäillystä syrjinnästä (Satakunnan Kansa) niin tuo ilmoitus katosi liki kahdeksi vuodeksi. Tein sitten uuden ilmoituksen...

Ensimmäinen ilmoitus sitten löytyi ja minut kutsuttiin kuultavaksi. Kuulesteleva poliisi kertoi, että hän on asiasta käynyt syyttäjän kanssa keskustelua, ja kyllä tämä siltä näyttää, että tässä on syrjintäjuttu käsillä.

No eipä mitään kun olivat pirskatti löytäneet sitten tuon ekan ilmoituksen jossain välissä, ja se meni eri tutkijalle, ja tutkinnanjohtajalle, ja tulikin päätös, että ei syytä epäillä rikosta...

Eikä sitten enää mennyt kauaa kun tuli toinen päätös, että asiassa on jo annettu päätös :(

Jälkikäteen vähän harmitti, etä kun olisin malttanut pari kuukautta vielä odottaa, että se alkuperäinen ilmoitukseni olisi löytynyt. Noin se menee :(

Pekka Manner

Miksi kukaan haluaa ladata suomalaisia elokuvia, nehän ovat suurta paskaa, piraatit antavat turhaan aseita sensuuria vaativien käteen kun leikkivät Rastinmon kaltaisten sananvapauden vihollisten kanssa!

Unohtakaa jo se suomalainen musiikki ja elokuva! Se on niin suurta kuraa kuin olla ja voi!

Lemmy Caution (nimimerkki)

#7 Eli jos joku esittää TOISESTA, ei koske sivuja, niin millä peevelillä sitten lapsiporno.info loukkasi jonkin tekijänsä kunniaa? Siinähän on perustelut joko toisinpäin tai toisinpäin?

Ei ymmärrä, mutta Suomessa on muutakin kummallista.

Sami Haapavaara (nimimerkki)

Haistahan Manner Pekka paska, Suomessa tehdään hyvää musaa, ja paljon. Hyviä leffoja? No, siihen ota kantaa.

Ja jokainen joka edes vähäsen arvostaa suomlaista kulttuuria, yrittää ostaa nautintoaineitaan, joita youtubesta saa.

Nyt sitten mainoskatsaus:
http://www.youtube.com/watch?v=31G6fxYJcJE
Tämä on oikeasti hyvä levy,
ostakaa, tämä oli sitten maksamaton mainos.

Dari-anne Suomalainen

Naiset ja naiset.... ja kunnianloukkaukset.

Pääseekö Matti Vanhanen kukkahattutäti kerhoon ?

Tuula Hölttä

Matti N. #22

Ymmärrän oikein hyvin Rastimoa. Aloitin itse osallistumisen netin yhteiskunnallisiin keskusteluihin siinä vaiheessa, kun Unicef oli julkaissut raportin, jonka mukaan internet on suurin länsimaissa lasten turvallisuutta [siis myös henkistä turvallisuutta] uhkaava vaaratekijä ja Microsoft oli lopettanut keskustelupalstansa, kun ei voinut taata niiden turvallisuutta.

Päätin tuolloin, että osallistun keskusteluihin vain omalla nimelläni. Muulla tavalla en netissä voinut mielestäni "todistaa" sitä, että olen vain "tavallinen äiti", joka on huolissaan nuorten tulevaisuudesta.

Spudro Spärde (nimimerkki)

"Sais pysyä hän ain lestissänsä ohjaajain,
mutta mielessään oli politiikka vain.
Hän iski koneen käyntiin ja bloggasi paskaa,
pian Kasvin Jyrkikin harmaat hiukset saa."

http://www.youtube.com/watch?v=CxNfErnFsUw&feature...

Suosittelen kyseistä kappaletta kaikille Rastimon ystäville.

Käyttäjän muzzy kuva
Matti Nikki

Tuula #30, ja minä lopetin noihin Unicefin raportteihin uskomisen sen jälkeen kun sama raportti väitti Internetissä olevan noin tuhat mutta silti noin miljoona lapsipornosivua. Kumpi se nyt on, tuhat vai miljoona? Raportti esitti molemmat faktana. Joku koostaa ne raportit copypastella muiden raporteista ilman että lähdekritiikkiä suoritetaan, eikä niihin ole siten tippaakaan uskomista.

Microsoft sensijaan lopetti keskustelupalstansa koska ei voinut taata omaa oikeusturvaansa. Kuvitteles nyt jos posti tai puhelin lakkautettaisiin sentakia ettei voida taata niitä käytettävän laittomuuksiin!

Hienoa että välität Internetin yhteiskunnallisista kysymyksistä, mutta älä usko sinisilmäisesti kaikkea mitä luet. Itse kun olen koittanut jäljittää jotain YK:n ja Unicefin raporteissa väitettyjä tietoja niin on tullut lähinnä fiilis että jutut ovat tuulesta temmattuja eikä ketään oikeasti kiinnosta niitä tarkistaa. Sama juttu Pelastakaa Lapset ry:n raporteissa jne jne.

BTW, muistatko tarkemmin tuosta Unicefin raportista jonka mukaan Internet on suurin länsimaissa lasten turvallisuutta uhkaava vaaratekijä? Tuo on 100% varmasti nimittäin paskaa, mutta lukisin mielelläni sen raportin itsekin, olen varsin utelias kuulemaan mihin he ovat perustaneet tuommoisen kannan.

PPS. Lasten hengittäminen on ehdottomasti suurimpia lasten turvallisuutta uhkaavia vaaratekijöitä, koska hengittäminen esiintyy osatekijänä niin monessa lasta uhkaavassa tilanteessa. Esitänkin että lasten hengittämistä tulisi rajoittaa, lasten suojelemiseksi!

Käyttäjän muzzy kuva
Matti Nikki

Spurdo #31, taisit missata sinfoniaorkesteri-linkkini jutun rungossa! :)

Sami Haapavaara (nimimerkki)

#31 oh, hoi, kellä tässä nyt keulii yli?

Asgard (nimimerkki)

#21. Janne, sopii varsin hyvin tuo kuvasi tuohon kommenttiin. Kuvasta voi päätellä sinun juuri katsovan läppäriltä Rastimon twiittiä ja vaipuvan syvään masennukseen: "ei vittu mitä paskaa taas..." :D

Lemmy Caution (nimimerkki)

#17 Tuollaisilla tunteeseen eikä järkeen perustuvilla reaktioilla ei pitäisikään olla mitään merkitystä ainakaan lainsäädäntötyössä.

Käyttäjän malva kuva
Eeva Vasenius

# 18

P.H. kommentoi:
2010-08-04 16:23

"Ottamatta kantaa itse asiakysymykseen toivon, että arvon nettikeskustelijat ymmärtäisivät jo luopua äärimmäisen kuluneesta käsitteestä ”kukahattutäti”. Sen käyttäminen viestii lähinnä laumasieluisuudesta ja mielikuvituksen puutteesta."

********************
Ajattelen aivan samoin kuin P.H. tässä sanoo. Tuo sana on jo kauan sitten kärsinyt inflaation.

Että siirtyisimmekö jp jonkin muun sanan käyttöön noissa tilanteissa. (Jos sellaista nyt ylipäätään on pakko käyttää.)

EV

Käyttäjän malva kuva
Eeva Vasenius

Huomasin tässä näitä lukiessani, että päiväyksen layout on muuttunut, onko tuo tänään ekaa päivää käytössä vai huomasinko sen vasta nyt?

terkuin, Eeva

Tuula Hölttä

Matti N. #32

Enpä tullut merkinneeksi raportin nimeä muistiin, mutta sen oli laatinut Innocenti-tutkimuslaitos, jonka kotisivu löytyy osoitteesta http://www.unicef-irc.org/

Sieltä löytyy varmasti muutakin hyödyllistä tutkimustietoa koskien lasten oikeuksia.

Pinaatti (nimimerkki)

#39

Kyllä yleiset kansalaisoikeudet menee lastensuojelun edelle, koska ne koskevat kaikkia ihmisiä ikään, sukupuoleen, rotuun jne katsomatta - myös lapsia. Lapsia on aika turha suojella, jos niillä ei sitten aikuisena ole esimerkiksi demokraattista kasvualustaa, sananvapautta ja oikeusturvaa.

Erkki K. Laakso (nimimerkki)

Vahvasti olen sitä mieltä, että presidentti Tarja Halonen on *vahvimpia* lastenoikeuksien puolestapuhujia/toimijoitsijoita isiemmemaassa. Hänhän vei Metukaltakin varpaat suusta: http://erkkikalevilaakso.blogspot.com/

Kevennykseksi:

Mustalainen pyysi taxin takapenkillä kuskilta tulta tupakkaan, jonka seurauksena kuski otti hanskalokerosta 9mm pistoolin ja tarjosi sitä mannelle, sanoen, "ota nopeasti se palaa vain hetken"..

On tää netti niin vaarallinen, niin vaarallinen! Huh!!!

Käyttäjän muzzy kuva
Matti Nikki

Eeva #38: olen alusta asti käyttänyt blogissani ISO 8601 standardin mukaista päivämäärän muotoilua, koska se on mielestäni selkein ja luonnollisin. Jenkeillä kun on tuo sekava "kuukausi.päivä.vuosi" järjestys niin voi olla mahdotonta pisteformaatista sanoa mistä päivästä on kyse. Se ettet aiemmin huomannut sitä tarkoittaa vain että se on varsin toimiva :)

Tollo (nimimerkki)

"Ottamatta kantaa itse asiakysymykseen toivon, että arvon nettikeskustelijat ymmärtäisivät jo luopua äärimmäisen kuluneesta käsitteestä ”kukahattutäti”."

Ehdotan tilalle sanaa rasisti.
Se ei alkuperäisen merkityksensä perusteella taida sopia, mutta sen nykyinen yleismollaava ja kaikesta epämiellyttävästä vihjaava, tarkentamaton sisältö, antaa sille monipuolisen käyttömahdollisuuden.
Kuten varmaan olette huomanneetkin.

Kovinhan se on kulunut ja käytetty, mutta nykyisen epäspesifisyytensä perusteella toiminee myös tässä merkityksessä.

Auria (nimimerkki)

En vaan voi välttyä siltä huomiolta tätäkin blogia lukiessani että kirjoittaja on omasta mielestään helvetin fiksu oman elämänsä sankari jonka mielestä kaiken olemassaolevan ja tulevan lainsäädännön tulisi perustua vain ja ainoastaan hänen itsensä kaltaisten ihmisten tarpeisiin. Sellainen pikkuinen "helvetti ovat muut ihmiset" paistaa läpi tästäkin kirjoittelusta.

Pikkusieluisiksi "kukkahattutädeiksi" pääsee jos kirjoittaa huolestuneisuutensa lasten turvallisuuteen liittyen.Kun nämä eivät ole tärkeitä asioita myyttiset mitat saaneeseen "sananvapauteen" nähden. Nettipedofiliallekaan ei ilmeisesti kannata tehdä niin kauan yhtään mitään kun blogisti ei ole saanut selvitettyä onko jokin suure 100 vai 1000.Jätettäiskö tulevaisuudessa kaikki tulipalotkin sammuttamatta koska eihän se yhden palon sammutus poista koko ongelmaa

Käyttäjän muzzy kuva
Matti Nikki

Tuula #39: Lueskelen tässä juuri jotain paperia tuolta Unicef-IRC:ltä, ja tässä on aika harhaanjohtavaa kamaa, jossa on tarkoituksella luotu vääriä mielikuvia tutkimuksista. Eritoten tutkimus jossa todetaan miten moni lapsi on houkuteltu tapaamaan tosielämässä, numerot esitetty heti sen jälkeen kun on puhuttu lasten hyväksikäytöstä ja seksuaalisesta vihjailusta, ja perään Internet Datingista jne.

Tosielämän tapaamiset perustuvat kuitenkin tutkimukseen, jossa kyse oli KAVERIEN tapaamisesta, uusien tuttavuussuhteiden luomisesta netin kautta. Eli moniko lapsi oli tavannut uuden kaverin netin kautta. Suurin osa lapsista kertoi myös erityisesti viihtyneensä näissä tapaamisissa.

Unicef-IRC:n materiaalista sai kuitenkin täysin väärän ja harhaanjohtavan kuvan, en tiedä kuinka tarkoituksenmukaisesti, mutta tilastoihin sokeasti luottaminen johtaa vääriin mielikuviin.

On näissä ihan hyvää materiaaliakin, mutta vaatii aikamoista kriittisyyttä ja ylimääräistä perustietoa aihepiiristä että näitä osaa lukea. Ei kaikkea näissä esitettyä voi mitenkään ottaa tosissaan.

Jori Kemppi (nimimerkki)

#44 Analogiassasi olisi jotain tolkkua, mikäli pääasiallinen tapa toimia tulipalon sattuessa olisi pystyttää valtavia sermejä palavien rakennusten ympärille, etteivät pyromaanit pääsisi katselemaan liekkejä.

Käyttäjän muzzy kuva
Matti Nikki

Auria #44: Hahaa, et ole näköjään tutustunut mielipiteisiini kovin tarkasti, olet kai juuri niitä ihmisiä joiden mielestä ei ole väliä sanooko raportti lapsipornobisneksen koon olevan pari miljoonaa euroa vai pari miljardia euroa. Vastaavasti sinua ei varmaan haittaisi maksatko maitotölkistäsi euron vai tuhat euroa. Tarkka ja oikea tieto on välttämättömyys jotta voidaan tehdä hyviä päätöksiä jotka ovat sopusuhteessa todellisuuden kanssa.

Huonojen päätösten sijaan pitää tehdä hyviä päätöksiä, huonojen toimien sijaan hyviä toimia. Ongelma kun on siinä että ihmisten resurssit ovat rajallisia, joten yhden tulipalon sammuttaminen järjettömän huonolla tavalla tarkoittaa että ne 999 muuta tulipaloa jää sammuttamatta! Tällöin ei voida sanoa että vastustaa tulipalojen sammuttamista, jos sanoo että resurssien haaskaamisen sijaan voitaisiin sammuttaa vähän enemmän toimimalla paremmin.

Tai kaipa sitä voi sanoa mitä vaan, eipä tuossa kommentissasikaan ollut päätä eikä häntää muutenkaan. Mutta hyvä yritys, hemmetin ärsyttävästi kirjoitettu. Pisteet siitä sinulle!

Auria (nimimerkki)

#47:En lakkaisi käyttämästä maitoa sen hinnasta huolimatta:)
Kiitos tosta lopussa antamastasi tunnustuksesta! Mua saa muuten kutsua vaikka kakkahattutädiksi ei vaivaa yhtään.

Aku Ankka

Rastimo taitaa olla taas yksi niitä lahjattomia ja apurahatuettuja tekotaiteilijoita, joita systeemi elättää, vaikka he eivät eläessään saisi yhtään kunnollista teosta aikaiseksi.

Juuri sellaiselle ihmiselle sopii hyvin suuttua tyhjästä, ja puolustaa kunniaansa, joka on kaikkien muiden mielestä kadonnut jo kauas ensimmäisen taideapurahan myötä.

Auria (nimimerkki)

#50: tosta apurahajutusta näkyy olevan keskustelua HS:ssä. En tajua miten systeemi sua Richard niin nyppii koska käsittääkseni kuka vaan on oikeutettu hakemaan apurahaa, kirjailijana, kuvataiteilijana, käsikirjoittajana jne. Esim. Katariina Souri (Kata Kärkkäinen) on pari kertaa vuoteen lehdessä vaikertamassa kun ei nappaa apurahahakemukset.
Toisaalta, monien arvostama Sofi Oksanen on kyllä hänkin nauttinut apurahasta. Rastimosta en ole ollut ikinä kovin innoissani, minustakin hänen filminsä ovat nimenomaan tekotaiteellisia. Lisäksi vaikuttaa aika isoegoiselta henkilöltä. Mutta juuri sen tähden ihmettelinkin tämän koko Rastimo jupakan syntyä. Rastimo kirjoitti mielestäni ihan fiksun näkökulman lapset netissä aiheeseen liittyen.

OjM (nimimerkki)

Auria:

Tämä kohu lähti täältä... http://web.me.com/kaisa.rastimo/www.kaisarastimo.f...

Linkissä Kaisa sekoittaa sensuurin ja ikärajat, toteaa että piraattien kanssa on turha neuvotella koska itsellä on ylivertainen tietämys, toteaa että verkko-operaattorit ovat rikollisia ja rahastavat mm. prostituutiolla ja paljon, paljon muuta... Yksi ovela oli se, kun tämä hommasi ammattilaisen etsimään leffaansa vertaisverkoista tämän sitä löytämättä, ja sitten itse kokeili ja löysi heti. Löysi huijaussivuston jossa sitä ei oikeasti ole, mutta joka on löytävinään kaiken mitä sieltä haetaan.

Epäilemättä Kaisa ei tarkoita pahaa. Arvostan sitä että hän tahtoisi huolehtia lapsista.

Tahto yksin ei vain riitä. Ongelma on se, että Kaisa ei yksinkertaisesti tiedä mistä puhuu. Tämä tekee tekstistä ihan muuta kuin fiksun.

tyhmä (nimimerkki)

Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla. Niin totta, niin totta...

Toimituksen poiminnat

Sivut